Inventarissen maken deel uit van een huurovereenkomst. Of ze worden opgemaakt voor de verzekering. In een zakelijke context gaat het bijvoorbeeld om een hotel, restaurant, winkel, … Maar ook private personen vragen soms een inventaris, bijvoorbeeld bij een echtscheiding, nalatenschap of een verhuur met meubelen en inboedel.

Het doel van een Inventaris

Een inventaris opmaken kan voor zowel particuliere als zakelijke instanties. Het belangrijkste doel van een inventaris is het creëren van een volledig overzicht van alles wat zich in of rond een pand bevindt op het moment van opname.

Zakelijke inventaris

Als ondernemer sluit u een aantal wettelijk verplichte en andere verzekeringen af. Want ondernemen brengt altijd risico's met zich mee en u wilt uw voorraad niet verliezen door waterschade, brand of storm.

Een inventaris voor een bepaalde verzekering nodig? Bij het opmaken van een inventaris als zaakvoerder komt heel wat kijken, want het gaat om veel meer dan alleen de stock. Goederen, apparatuur en andere bedrijfsmiddelen in uw kantoor of handelsruimte tellen ook mee.

Kies daarom voor de hulp van een professionele firma voor je onderneming die gespecialiseerd is in het opmaken van inventarissen. Bij Huis-Raad inventariseren we met veel zorg alle activa en passiva voor een snelle, correcte en efficiënte uitvoering.

Particuliere toepassingen

Ook voor private personen wordt vaak een inventaris opgemaakt in bepaalde situaties. Denk bijvoorbeeld aan een echtscheiding of overlijden (nalatenschap). Of wanneer u een bemeubeld pand verhuurt. Een gedetailleerd overzicht voorkomt discussies.

Maar ook voor de verzekering van uw inboedel is een inventaris vereist. Na een brand of inbraak vraagt zelfs de politie wat er precies in uw huis stond. Kortom, een lijst met alle bezittingen (meubels, decoratie, toestellen, …) beschermt u bij een tegenslag en kies voor een deskundige inventarisatie van de experts bij Huis-Raad.

Onze inventarissen

In het opstellen van een gedetailleerde inventaris kruipt heel wat tijd en administratie. Zeker als het gaat om een grote woning of een bedrijf met veel voorraad en materiaal. En wie weet ziet u wel iets over het hoofd. Daarom is het beter om een expert in te huren voor de opmaak van uw inventaris.

Samenwerken met een professionele firma?

CONTACT

Veelgestelde vragen

Bij een inventaris wordt gekeken naar het totaalplaatje van de aanwezige bezittingen in en rond het vastgoed. Wij kijken naar alle vast en los materiaal en maken een gedetailleerde oplichting van alles dat aanwezig is.

Voor alle ondernemingen, zowel eenmanszaken als vennootschappen, is een jaarlijkse inventaris opmaken verplicht. Ook VZW's en stichtingen vallen onder deze groep ondernemingen.

Een inventaris van nalatenschap is een opsomming van het complete hebben en houden van een overledene. De complete erfenis of nalatenschap wordt hier overgedragen naar de erfgenamen.